Παρασκευή, 6 Ιουνίου 2014

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ-Οι 15 μεγάλες πρεμιέρες του καλοκαιριού


Έναν γεμάτο χιούμορ και φρεσκάδα μονόλογο 
για τη σεξουαλικότητα των ζώων
παρουσιάζει η Ιζαμπέλα Ροσελίνι
Τέχνη ποιότητας για όλους χωρίς δημαγωγικές ευκολίες, εμπιστοσύνη στις προτάσεις των νέων, ανοιχτός διάλογος με την τέχνη των άλλων χωρών.

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου σηκώνει αύριο αυλαία με ένα πρόγραμμα το οποίο, πέρα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, προκρίνει τη νέα γενιά καλλιτεχνών, άρα την καινούργια ματιά που φέρουν στη σκηνή ως αισθητική, ως αντίληψη και κυρίως ως δημιουργική ανησυχία.

Με χαρακτηριστικά δείγματα γραφής στο ελεύθερο θέατρο, με μικρότερη ή μεγαλύτερη εμπειρία στο «μεγάλο» κοινό, 15 σκηνοθέτες κάνουν το ντεμπούτο τους (Κ. Ευαγγελάτου, Δ. Καραντζάς, Εκ. Λυγίζος, Κ. Φιλίππογλου, Δ. Τάρλοου, Γ. Σκουρλέτης, Εφ. Θεοδώρου, Χρ. Στέργιογλου, Ι. Βουλγαράκη, Γ. Μόσχος, Θ. Παπακωνσταντίνου, Θ. Γλυνάτσης, Β. Μαυρογεωργίου, Σ. Στρούμπος, Γ. Σκούρτης) σε «Πειραιώς 260» και Επίδαυρο. Οι επιλογές πολλές και ποικίλες και για όλα τα γούστα. Ξεχωρίζουμε τις 15 παραγωγές που δεν πρέπει να χάσει ο θεατής.


Η Ιζαμπέλ Ιπέρ δεν χρειάζεται συστάσεις. Παλαιά γνώριμή μας, συνεργάζεται τώρα με τον Λικ Μποντί, σκηνοθέτη με σημαντική συμβολή στην ευρωπαϊκή σκηνή, που συστήνεται στο ελληνικό κοινό με μια παράσταση απαλλαγμένη από στερεότυπα. Μεταφέρει τις «Ψευδοεξομολογήσεις» του Πιερ Ντε Μαριβό στο σήμερα, αναδεικνύoντας την εκφραστική κομψότητα του marivaudage, αλλά και τις σιωπές και βασίζεται στις λαμπρές ερμηνείες, με κορυφαία αυτήν της Ιζαμπέλ Ιπέρ, που μεταβαίνει αριστοτεχνικά από το ένα συναίσθημα στο άλλο. Στα Γαλλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους («Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών», 12-14/6).
                                                                               
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μεταφέρει τις «Ψευδοεξομολογήσεις» στο σήμερα
                       
«Οικολογικό πορνό»

«Πάντα αγαπούσα τα ζώα», λέει η Ιζαμπέλα Ροσελίνι. «Με γοήτευε ιδιαίτερα η διαφορετικότητα στη φύση». Η κόρη του Ρομπέρτο Ροσελίνι και της Ινγκριντ Μπέργκμαν έγινε ιέρεια του Ντέιβιντ Λιντς και μοντέλο, διατηρώντας στο ακέραιο το τρυφερό ενδιαφέρον της για το ζωικό βασίλειο. Με την παρότρυνση του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, του διάσημου ηθοποιού και λάτρη του ανεξάρτητου πειραματικού κινηματογράφου, δημιούργησε προ ετών τη σειρά ταινιών μικρού μήκους «Green Porno». Τη θεατρική μεταφορά αυτού του «οικολογικού πορνό» ανέλαβε στη συνέχεια ο Ζαν-Κλοντ Καριέρ, που υπήρξε συνεργάτης και του Πίτερ Μπρουκ. Ετσι θα απολαύσουμε έναν γεμάτο χιούμορ και φρεσκάδα μονόλογο για τη σεξουαλικότητα των ζώων («Πειραιώς 260»/Δ, 24-26/6)!

Μαρία Φαραντούρη και Τσαρλς Λόιντ συναντιούνται στο Ηρώδειο

Το όνομα της Aνχέλικα Λίντελ είναι συνώνυμo με τη θεατρική πρωτοπορία. Η πληθωρική Ισπανίδα συγγραφέας, σκηνοθέτιδα και ερμηνεύτρια κατακλύζεται από τη φρίκη των ημερών μας και μοιράζεται τον πόνο μέσα από τη βιαιότητα της ποιητικής γραφής της. Στην πρώτη της συνάντηση με το ελληνικό κοινό, το «Ολος ο ουρανός πάνω στη γη (Το σύνδρομο της Γουέντι)» συνδέει τον Πίτερ Παν, το αγόρι που αρνείται να μεγαλώσει, με τους δολοφονημένους νέους στο νησί Utoya της Νορβηγίας, «Χώρα του Ποτέ», και τη μητρική Γουέντι με την πνιγηρή αγάπη. Ενα συγκινητικό βαλς Κινέζων χορευτών συσχετίζεται με έναν σπαρακτικό μονόλογο που ερμηνεύει η ίδια - μία κραυγή για το τέλος της νεότητας, τη μοναξιά και τον τρόμο της εγκατάλειψης, σε ροκ υπόκρουση («Πειραιώς 260»/Δ, 15-17/6). 

Ο Εμανoυέλ Ντεμαρσί-Μοτά και η ομάδα του έχουν αδυναμία στον Ιονέσκο. Μετά τον «Ρινόκερο», επιστρέφουν με μια παράσταση βασισμένη σε τέσσερα κείμενα του Γαλλο-Ρουμάνου συγγραφέα, το «Ionesco Suite», η οποία απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Επτά ηθοποιοί, συνδαιτυμόνες γύρω από ένα τραπέζι, αποκαλύπτουν το παράλογο των σχέσεων μέσα από κοινότοπες καταστάσεις, απογειώνοντας μία καρναβαλίστικη τελετή. Από τα έργα «Ζακ ή Η υποταγή», «Ντελίριο για δύο», «Η φαλακρή τραγουδίστρια», «Το μάθημα» («Πειραιώς 260»/Δ, 1-3/7).

«Οθέλλος», Μότσαρτ αλλά και Καραγάτσης

Τη «Μεγάλη Χίμαιρα» σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου
Οι μόδες έρχονται και παρέρχονται, η δουλειά του Γίρζι Κίλιαν ωστόσο, αυτού του σπουδαίου δημιουργού με τη μεταφυσική πνοή, μοιάζει να τις υπερβαίνει. Με περισσότερες από 90 χορογραφίες στο ενεργητικό του, διαθέτει μία ακαταμάχητη γοητεία, αληθινά μοναδικός και πέρα από κατηγοριοποιήσεις. Η νέα του δημιουργία «East Shadow», τραγικωμωδία για τον παραλογισμό της ανθρώπινης κατάστασης, εμπνευσμένη από τον Μπέκετ, φέρνει στη σκηνή ώριμους ηλικιακά χορευτές («Πειραιώς 260»/Δ, 28-29/6).

Φόρο τιμής σε μία από τις μείζονες χορογράφους του 20ού αιώνα, την Τρίσα Μπράουν, αποτελεί η επιστροφή της ομάδας της στο Φεστιβάλ Αθηνών. Μέσα από τα τέσσερα έργα αποκαλύπτονται διαφορετικές όψεις μίας μοναδικής δημιουργικότητας: «Watermotor», «Son of Gone Fishin», «Rogues», «For M.G.: The Movie» («Πειραιώς 260»/Δ, 11-12/7).

Η Ανχέλικα Λίντελ παρουσιάζει το «Ολος ο κόσμος πάνω στη γη»

Ο Γιάννης Κόκκος σκηνοθετεί (υπογράφει σκηνικά και κοστούμια) και ο Μύρωνας Μιχαηλίδης διευθύνει τον «Οθέλλο» του Τζ. Βέρντι, μία ιστορία που μιλά για τον ανδρείο μαύρο στρατιώτη που κατάφερε να γίνει στρατηγός μίας υπερδύναμης, αλλά ταυτόχρονα νιώθει ανασφαλής λόγω της καταγωγής του, χειραγωγείται εύκολα από δόλιους αντιπάλους και οδηγείται στην καταστροφή. Με τους: Ζ. Τοντόροβιτς/Ρ. Παρκ, Γκ. Γκαγκνίτζε/Δ. Πλατανιά, Δ. Φλεμοτόμο/Γ. Χριστόπουλο, Αλ. Βουλγαρίδου/Τσ. Κοστέα, Αν. Παπούλκα/Ιν. Ζήκου κ.ά. («Εθνική Λυρική Σκηνή», «Ηρώδειο», 27-31/7).

Ο Γιάννης Χουβαρδάς, στην πρώτη του σκηνοθεσία όπερας στην Ελλάδα και στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ, σκηνοθετεί τον «Ντον Τζοβάνι» του Μότσαρτ, αναζητώντας τα ψυχολογικά κίνητρα του ήρωα, ο οποίος «κακοποιεί τους πάντες και τα πάντα, αλλά πρωτίστως τον εαυτό του, ψάχνοντας τη βαθιά επαφή με κάτι, που προφανώς έχει στερηθεί από την παιδική του ηλικία». Διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός («Εθνική Λυρική Σκηνή», «Ηρώδειο», 11, 13, 14, 15/6).

Τη «Μεγάλη χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση, ένα από τα πιο αγαπητά μυθιστορήματα στην Ελλάδα, παρουσιάζει για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών ο σκηνοθέτης, και εγγονός του συγγραφέα, Δημήτρης Τάρλοου, σε διασκευή του ποιητή Στρατή Πασχάλη. Στην παράσταση, το θέατρο συνδιαλέγεται με την τέχνη του κινηματογράφου? οι δύσκολες σχέσεις των ανθρώπων, οι πράξεις και τα πάθη τους γίνονται εικόνες του πραγματικού και θραύσματα ονείρου. Με τους: Δ. Τάρλοου, Αλ. Αϊδίνη, Ν. Ψαρρά, Ομ. Πουλάκη, Σ. Σεϊρλή, Ηλ. Μαυρομάτη, Κ. Τράμπα, Β. Παναγιώτογλου, Αλ. Αλεξανδράκη («Πειραιώς 260»/Η, 14-17/7).

«Το ατλαζένιο γοβάκι» (1924) -μια «ιστορική παραβολή»- είναι ο κόσμος όλος και το θέατρο όλο: ένα εγκώμιο για την απεριόριστη δύναμη της θεατρικής σκηνής, όπου «ο καημένος ο άνθρωπος μπορεί να γίνει για λίγες ώρες θεός». Η Εφη Θεοδώρου σκηνοθετεί το έργο-ποταμό, όπου επιστρατεύονται, με τόλμη και αφέλεια, όλες οι φόρμες του θεάτρου και όλοι οι τρόποι υποκριτικής. Με τους: Κ. Αβαρικιώτη, Κ. Ασπιώτη, Τζ. Δαλιάνη, Μ. Δημητρίου, Μ. Μουμούρη, Δ. Παπανικολάου, Μ. Σκουλά, Γ. Τζαβάρα, Π. Τσιλίκα, Χ. Φραγκούλη, Γ. Φριντζήλα, Ν. Χανακούλα («Πειραιώς 260»/Δ, 30,31/7).

«Ματωμένος γάμος»

Η άσβεστη φλόγα του ματαιωμένου εφηβικού έρωτα ανάμεσα στον Λεονάρδο και στη Νύφη στον «Ματωμένο γάμο» (1933) οδηγεί αναπότρεπτα στην τραγωδία. Η Λένα Κιτσοπούλου ζωντανεύει την άνευ όρων υπεράσπιση της ερωτικής επιθυμίας από τον Ισπανό ποιητή, σαρκάζοντας την υποκρισία και τα ταμπού. Σκηνοθέτιδα και ηθοποιοί τολμούν να εκτίθενται: Ν. Καραθάνος, Εμ. Κολιανδρή, Ι. Μαυρέα, Μ. Καλλιμάνη, Β. Βολιώτη, Γ. Περλέγκας, Γ. Κότσιφας, Χρ. Σαπουτζής («Πειραιώς 260»/Η, 23,24/7).

Ενας υποδειγματικός θίασος, υπό την καθοδήγηση της Λυδίας Κονιόρδου, ερμηνεύει τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη. Πιστός στην Αρτεμη, ο Ιππόλυτος απαξιώνει τις χαρές του έρωτα, αρνούμενος να αποδώσει τιμές στην Αφροδίτη. Εκείνη, για να τον τιμωρήσει, πλέκει το δίχτυ της καταστροφής του εμπνέοντας στη μητριά του, Φαίδρα, σφοδρό έρωτα για τον προγονό της. Με τους: Λ. Πρωτοψάλτη, Λ. Κονιόρδου, Θ. Πάνου, Ν. Κουρή, Μ. Φριντζήλα, Φ. Καστρή, Μ. Σαράντη κ.ά. («Εθνικό Θέατρο», «Επίδαυρος», 25-26/6).

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υποδέχεται τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, της οποίας κορυφαίος αρχιμουσικός είναι από το 2005 ο Βασίλης Χριστόπουλος. Στο πρώτο μέρος της συναυλίας η γερμανική Ορχήστρα θα ερμηνεύσει τη μεγαλοπρεπή Συμφωνία αρ. 41 ή Συμφωνία «του Διός» - κορωνίδα της συμφωνικής δημιουργίας του Μότσαρτ. Στο δεύτερο μέρος οι δύο ορχήστρες ενώνονται σε ένα μεγάλο σύνολο και παρουσιάζουν τη Συμφωνία των Αλπεων του Στράους, τιμώντας τα 150 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου Γερμανού συνθέτη. Διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος («Ηρώδειο», 8/7).

Ενας θρυλικός Αμερικανός τζαζ σαξοφωνίστας και μία μεγάλη Ελληνίδα ερμηνεύτρια συναντιούνται ξανά στο «Ηρώδειο», τέσσερα χρόνια μετά. Ο Τσαρλς Λόιντ συνδυάζει τον ήχο του καινούργιου του κουαρτέτου (Τζ. Κλέιτον, Τζ. Σάντερς, Τζ. Κλίβερ) με νέες μουσικές ανακαλύψεις (το ουγγρικό σαντούρι του Μ. Λούκατς και την πολίτικη λύρα του Σ. Σινόπουλου) υπογράφοντας την τελευταία του σύνθεση «Wild Man Dance Suite». Τέλος, συμπράττει με τους επίσης σπουδαίους Γ. Σπάθα και Τ. Φαραζή, που πλαισιώνουν τη Μαρία Φαραντούρη σε καινούργια τραγούδια από το διεθνές ρεπερτόριο («Ηρώδειο», 20/7).

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
akarali@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου